Άρθρο του Κώστα Κατσαφάδου.

Δεν υπήρξε -ίσως- καμία άλλη χρονική στιγμή στην επιχειρηματική ιστορία που η καινοτομία να αποτέλεσε «διαβατήριο» για την ίδια την επιβίωση των επιχειρήσεων. Σήμερα – περισσότερο από ποτέ στο παρελθόν – οι επενδύσεις στην καινοτομία έχουν ταυτιστεί με τη μετάβαση σε ένα «έξυπνο» μέλλον, αποτελώντας το πιο ισχυρό διαβατήριο ανταγωνιστικότητας.
Το ψηφιακό fast forward, το οποίο έφερε η πανδημική κρίση, οδήγησε τις επιχειρήσεις σε έναν τάχιστο μετασχηματισμό, ο οποίος, ωστόσο, συχνά δεν στηρίχθηκε σε μια συνολική κουλτούρα αλλαγής. Για τις επιχειρήσεις που πέτυχαν να ενσωματώσουν την καινοτομία στην καθημερινή τους λειτουργία και να τη θέσουν ως προτεραιότητα της στρατηγικής τους το μέλλον φαντάζει πιο ευοίωνο, καθώς αναγνωρίζονται ως πιο ανθεκτικές, ικανές να ανταποκριθούν πιο αποτελεσματικά στις υφιστάμενες, αλλά και τις επερχόμενες προκλήσεις.
Στην αναζήτηση του «ιερού δισκοπότηρου» της καινοτομίας, και σε έναν υπερσυνδεδεμένο κόσμο που αλλάζει με καταιγιστικούς ρυθμούς, η τεχνολογία παίζει καθοριστικό ρόλο. Εξάλλου, η ίδια η έννοια της καινοτομίας έχει αλλάξει, καθώς δεν περιορίζεται στη «γέννηση» νέων προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά διέπει το σύνολο της επιχειρηματικής ταυτότητας και πρακτικής, γίνεται τμήμα της φιλοσοφίας και του σκοπού τους. Η καινοτομία είναι πλέον θεμελιώδες στοιχείο κάθε πτυχής της επιχείρησης, από τις εσωτερικές διαδικασίες μέχρι τις σχέσεις με τους πελάτες και τη στρατηγική ανάπτυξης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πρόσφατη έρευνα διαπιστώνεται πως πάνω από 8 στις 10 επιχειρήσεις (84%) που είναι έτοιμες για ένα μέλλον όπου η καινοτομία θα κυριαρχεί έχουν μια καθορισμένη αντίστοιχη στρατηγική. Υπάρχει και ένα ποσοστό 56% των επιχειρήσεων που έχουν διαμορφώσει κάποια στρατηγική, έστω κι αν οι ίδιες απέχουν ακόμη από το να ασπαστούν ένα μέλλον που το «καύσιμό» του είναι η καινοτομία. Πάνω από το 30% των επιχειρήσεων έχει σαφή εικόνα για το τι σημαίνει καινοτομία και τι θέλουν να προσφέρουν στους πελάτες τους: δημιουργικές καινοτόμες επιχειρηματικές διαδικασίες, προσαρμογή των προϊόντων και των υπηρεσιών στις ανάγκες των πελατών, περισσότερη δημιουργικότητα στην επίλυση των προβλημάτων και καινοτόμες προσεγγίσεις στην αλληλεπίδραση με τους πελάτες. Επιπλέον, αναγνωρίζουν ότι η καινοτομία ταυτίζεται με την επικράτηση έναντι του ανταγωνισμού (28%) και αποτελεί μέσο για τη μεγέθυνση μιας επιχείρησης (21%).
Οι εταιρείες που αγκαλιάζουν την καινοτομία και τη θέτουν στο επίκεντρο έχουν μια ευρύτερη στρατηγική για το μέλλον και διακρίνονται για την προσαρμοστικότητά τους, μπορούν να αντιδρούν γρήγορα σε νέες προκλήσεις και εισέρχονται ταχύτερα στην αγορά από τους ανταγωνιστές τους, χαρακτηριστικά ιδιαίτερα σημαντικά σε ένα τάχιστα μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Οι επιχειρήσεις που έχουν αγκαλιάσει την καινοτομία ακολουθούν πολιτικές που τις φέρνουν πιο κοντά στην επιτυχία. Για παράδειγμα, καλλιεργούν συστηματικά την καινοτομία στο ανθρώπινο δυναμικό τους, παρέχοντας και τις κατάλληλες συνθήκες εργασίας, αναπτύσσουν διαδικασίες για την προώθηση της καινοτομίας και ενθαρρύνουν τις καινοτόμες πρακτικές. Παράλληλα, επιδεικνύουν προσοχή και ευαισθησία στις κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τις δραστηριότητές τους, με την υιοθέτηση της καινοτομίας να έχει σημαντικά θετική επίδραση στο προφίλ των επιχειρήσεων και στις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα. Αυτές οι εταιρείες διακρίνονται για την προσαρμοστικότητά τους, καθώς μπορούν να αντιδρούν γρήγορα σε νέες προκλήσεις και εισέρχονται ταχύτερα στην αγορά από τους ανταγωνιστές τους.
Η Ελλάδα δεν παρακολουθεί απλώς τις εξελίξεις, αλλά τις διαμορφώνει. Και την ίδια ώρα που αντιμάχεται με διαχρονικές παθογένειες, πρωτοπορεί στην καινοτομία και στην αξιοποίηση της τεχνολογίας για μία καλύτερη καθημερινότητα. Λύνοντας τα προβλήματα του παρελθόντος και κερδίζοντας τα στοιχήματα του μέλλοντος. Ήδη έχουμε κάνει μια σειρά από πολύ σημαντικά βήματα σ’ ένα σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Πρόκειται για ένα πολύ όμορφο και πολύχρωμο μωσαϊκό το οποίο αφορά στον χάρτη της καινοτομίας στην πατρίδα μας, όπου πραγματικά συντελείται μία μικρή επανάσταση. Κάτι συμβαίνει, λοιπόν, σημαντικό το οποίο δικαιώνει την στρατηγική της κυβέρνησης για την ψηφιακή μετάβαση της πατρίδας μας σε ένα πιο ψηφιακό αύριο. Και χαίρομαι πραγματικά που αυτή η εικόνα από το μέλλον, που δεν την φανταζόμασταν εύκολα όταν τη βλέπαμε στην πατρίδα μας τουλάχιστον με τόση συχνότητα, είναι μέρος του παρόντος της πατρίδας μας. Μια χώρα η οποία αλλάζει πολύ γρήγορα. “Αγκαλιάζει” τις προκλήσεις του μέλλοντος, δεν τις φοβάται.